De Californische autobouwer Tesla gelooft nog steeds dat robots cruciaal blijven voor zijn toekomst, ondanks problemen die robots hebben veroorzaakt bij de productie van de Model 3, het nieuwe paradepaardje dat elektrisch rijden bereikbaar moet maken voor de middenklasse.
Afgelopen april stelde topman Elon Musk nog dat het hem speet dat hij zo veel robots had ingezet bij de productie van de Model 3 en dat hij het belang van monteurs voor de eindassemblage had onderschat.
Maar in de toelichting op de eerste kwartaalcijfers die woensdagavond werden gepubliceerd, stelt Tesla dat vergaande automatisering van het productieproces nog steeds een belangrijk doel is.
“We hebben veel gediscussierd over de ‘machine die de machine maakt’ en het belang daarvan voor Tesla op de lange termijn. We geloven nog steeds dat je de fabriek zelf als een product moet zien en dat dat op termijn enorme voordelen oplevert op het gebied van kwaliteit, kostenefficiëntie en de veiligheid van werknemers.”
“Op basis van onze metingen is de Model 3 nu al de kwalitatief meest hoogwaardige auto die Tesla ooit heeft gemaakt. Voor een groot deel is dit te danken aan automatisering.”, aldus het bedrijf.
Grootste kwartaalverlies ooit voor Tesla
Tesla heeft in de eerste drie maanden van dit jaar het jaar het grootste kwartaalverlies in zijn geschiedenis in de boeken gezet, zo bleek woensdag. Tesla zette een min van 710 miljoen dollar in de boeken. Dat was een jaar eerder nog een verlies van iets meer dan 330 miljoen dollar.
De opbrengsten kwamen in het eerste kwartaal van 2018 uit op 3,4 miljard dollar. Tesla had eind maart nog 3,2 miljard dollar in kas, zo benadrukte het ook.
De afgelopen tijd waren er bij analisten grote zorgen over de Tesla-productie. Maar de productie van de belangrijke Model 3 loopt steeds beter, aldus Tesla.
In de afgelopen week werden er 2270 van die auto's gebouwd en Tesla verwacht nog altijd halverwege het jaar 5000 Model 3's per week te kunnen bouwen. Dan wordt het bedrijf naar eigen zeggen ook winstgevend.